De olika stadierna

Stadie 1- Det är morgon men du går inte upp. Du sätter inte på dig andra kläder. Du går upp för att kissa men går och lägger dig under täcket igen. Du orkar inget: inte knappa på datorn eller telefonen, inte tända lampan eller dra upp gardinen. Det är du och ditt mörker. Har du tur är det någon som serverar något att äta. Men du har ändå ingen hunger. Om du tar dig ut på en promenad - är det en vinst och du ska ge dig själv en stor varm kram. Utmaningen är att ta hand om sig på det mest basala sättet, ge sig själv mat, dricka, få sömnen att fungera etc. 

Stadie 2- Det är morgon, du går upp, drar upp gardinen halvvägs. Du sätter på dig oömma kläder, bäddar sängen och lägger dig på täcket med en filt över. Du orkar kolla på någon serie på netflix, HBO eller svt-play. Du orkar gå till köket och göra i ordning något lätt som du tar med dig upp och äter i sängen. Du orkar ta en långsam promenad, men vilar i sängen igen när du kommit hem. Utmaningen är att göra någon aktivitet.

Stadie 3- Det är morgon, du stiger upp, drar upp gardinerna helt, du sätter på dig kläder som både kan vara myskläder men som du också kan visa dig ute med. Du bäddar sängen. Du gör frukost. Äter den i köket eller i soffan. Den här dagen vilar du i soffan istället för i sovrummet. Den här dagen orkar du korta stunder göra andra saker, så som plocka ut diskmaskinen och plocka in diskberget, med vila mellan. Du orkar lyssna på en ljudbok. Ta en promenad. Kanske träffa en vän. Du orkar duscha. Kanske prata med någon på telefon.
Utmaningen i stadie 3 är att inte göra för många och krävande aktiviteter. Utmaningen är att ändå vila fast man känner att man har ork och lust att göra saker. Utmaningen är att gå långsamt på promenaden. 

Den här veckan har innehållit alla tre stadierna. Och idag är det fredag och jag är i stadie 3. Och måste verkligen hushålla med energin idag. Jag ska göra en aktivitet som kommer ta på krafterna. Jag ska följa med en kompis och hennes bebis på babysim på efm. Därefter ska jag hämta på dagis. 

23:00-10:00 sömn
10:15-11:15 Frukost
11:30 Plocka disk o lyssna på ljudbok samtidigt
VILA
12:45 lunch
13:45 åka till babysimmet
16:00 hämta dottern

21:00 kommer sambon hem

Imorgon är det släktkalas för min dotter som fyller 4 år. Jag har delegerat bort allt ansvar och har bara som ansvar att ta med min dotter kalasklar hem till mina föräldrar. Det känns jätteskönt att jag inte står som ensam och ordnar allt, eftersom min sambo har sin arbetshelg också. 


Kommentarer

Tant H sa…
Skönt att läsa om de olika stadierna.I dag var det min första morgon på väldigt länge som jag inte gick och la mig på än gång efter att jag gått upp på toaletten. Kände ett uns av ork. Plockade lite i köket, tog fram tunnare skor, bäddade.
På eftermiddagen har jag inbokat att fika med en nära vän, men just nu känns det som överkurs. Vilar en stund till och bestämmer mig därefter.
Fröken F sa…
Härligt, visst är det så att plötsligt händer det. Bra att du tar en timme i taget och känner efter om du verkligen orkar. Ibland vill man mer än man orkar. Hoppas du får en fin dag
Tant H sa…
Har tagit en mycket kort, mycket långsam promenad. Får lite ångest av att gå långsamt, svårt att lära nytt, men nu känns det bra.

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid