PMS

Usch säger jag bara. Jag som oftast är så harmonisk - nu för tiden, men med PMS så blir jag ångestfylld. Och då blir jag irriterad. Frusen, trött och vill vara själv, med choklad och serier nedstoppad under täcke och filt. Men nu är det helg och sambon jobbar. Jag klär på mig en good enough mammadräkt och ger mig ut. Tar mig an vardagen så gott det går. 

Men 5 min innan min sambo kom hem tog energin slut. Frusen låg jag i soffan och försökte vila lite medan 1 åringen satt o kollade på babblarna på min mobil och 5 åringen hade rusat upp på sitt rum för att hon hade så tråkigt. Mycket känslor är det nu. Ibland fler än vad mamman orkar hantera. 

Jag hade tänkt ut mat, men det fick bli min sambo som lagade till det han kom på. För jag sov. Och röt på dottern som skulle väcka mig för någon fråga lika gärna pappa kunde svara på. 

Jag försöker samla in mig själv, lite som att samla in skocken med får. Min oro sträcker sig långt fram i tiden plötsligt. Och jag drar i mina tröjarmar för att bli lite mer här och nu. Och inte tänka så mycket på den oändliga listan med att göra saker som ger mig stort obehag då de inte blir av, men då de är viktiga. 

Och i veckan pratade jag med läkaren om att trappa ner medicinen. Jag ger upp det just nu, väntar tills efter mensen. Det borde kanske inte märkas av direkt men eftersom jag är medveten om att jag trappar ner kanske det ändå skapar extra oro. 

Knöl och bök och wienerbröd med 2000 kalorier..... Ja jag räknar inga. Men någon påminde mig om det efter att vi köpt för fika. Då kändes fikat inte så gott längre utan det blev kryddat med lite skäms på dig. 

Nu är det ysterdyster PMS väder, regnar och är mörkgrått ute. Och jag vet att imorgon kan det kännas lika illa igen. Men då kommer iaf min moster, då kan jag ventilera lite med henne. Sambon jobbar en timme längre... Idag hade jag inte klarat en timme till.... Idag klarade jag mig precis till kl 17:00. Imorgon måste jag klara mig till kl: 18:00...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid