Tankevurpa med efterföljande kaos och huvudvärk - men jag står still i båten, en dag blir havet stilla igen.

Man kan inte kontrollera sina tankar, man väljer inte hur man mår, men man kan välja att inte lita på på tankarna. Man kan välja att tolka när det inte känns bra i magen som en varningssignal att inte lägga någon stor vikt vid de tankar jag just nu tänker.

Helt tvärt emot hur jag fungerat under livet. då jag till största del har litat på mina tankar. Att de fått styra min upplevelse av livet. Ytterliga en insikt ta inte beslut när du är nere -desperat utan ta dem när du är inspirerad-uppe. Upplevelsen av livet handlar om hur du tänker om det. Men du kan inte styra dina tankar så du har ingen skuld. Men när du lär dig hur tankarna fungerar, hur kroppen fungerar kan du stå still i båten när det blåser, utan att bli livrädd. Det kommer att stilla sig. Kroppen söker balans själv, men börjar vi försöka påverka och kontrollera blir det värre. Då sjunker vi djupare och stannar längre kvar. Inte utifrån och in utan innefrån och ut. Det yttre är inte orsaken till hur det känns och hur vi upplever saker och ting. Utan det är vad vi tänker om det yttre som påverkar oss. En negativ människa i sig påverkar oss inte att bli negativa, det är vårt inre och hur vi tänker om den negativa människan som påverkar oss.

Jag har ramlat över en podcast: Thomas och Dennis podcast som har många intressanta vinklar på hälsa, tankar och känslor. I avsnitt två berättar dom om hissen som går upp och ner av sig själv och vilka tankar som kommer när vi är uppe eller nere. Alltså jag kan inte förklara det bättre än i stycket ovan, men det var sjukt viktigt för mig att höra på detta program.

Särskilt nu när jag börjat arbeta och avklarat mina första 9,5 timmar arbete på 2 år, fördelat på tre dagar.

För att arbeta väcker många tankar. På många olika plan. Tankar om arbetsuppdraget, om föräldraskap till barn med funktionsvariation, om min framtid inom arbete och om hur livet ska levas för att det ska passa mig och min familj.

Tankar är automatiska. Tankar är inte verklighet. Tankar är naturliga.

Puss och godnatt från en som försöker sortera tankar, blogga och dricka te samtidigt utan att bli utbränd ;)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid